Dieta wegańska jest teraz niezwykle modna. Ja nie uległam żadnej modzie, chociaż marzec będzie u mnie miesiącem diety roślinnej. Dieta bez m...

Czy dieta wegańska jest bezpieczna?

/
0 Comments
Dieta wegańska jest teraz niezwykle modna. Ja nie uległam żadnej modzie, chociaż marzec będzie u mnie miesiącem diety roślinnej. Dieta bez mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego określana jest często jako dieta niepełnowartościowa i niebezpieczna dla zdrowia. A jak jest naprawdę?



Prawda jest taka, że każda dieta może być niebezpieczna dla zdrowia. Wszystko zależy od tego w jaki sposób jest skomponowana. Osoba, która odżywia się tradycyjnie, ale często je słodycze i gardzi warzywami niszczy sobie zdrowie. Osoba na diecie Paleo, która na śniadanie je zwęglony boczek, na obiad tłustą karkówkę, a na kolację smalec również niszczy sobie zdrowie. Osoba na diecie wegańskiej, która zajada się kotletami sojowymi i wegańskimi parówkami również nie jest na dobrej drodze. 

Nie można jednoznacznie powiedzieć, że dieta roślinna albo dieta paleo są niedoborowe i niebezpieczne dla zdrowia. Wszystko zależy od osoby, która taką dietę alternatywną wybiera. 

Domowy hummus z wędzoną papryką

Ostatnimi czasy zauważyłam tę tendencję u osób na diecie ketogenicznej. Jest grupa na facebooku gdzie osoby na ketozie publikują swoje posiłki i podejście do diety. Ja jestem zdania, że dieta ketogeniczna ma swoje zastosowanie i z powodzeniem może być stosowana w niektórych jednostkach chorobowych. A co robią ludzie, którzy nasłuchali się, że tłuszcz jest zdrowy? Na śniadanie zwęglony boczek bez warzyw, później kawa z olejem, a na kolacje smalec łyżką. I to jest właśnie przykład tego jak źle mogą być interpretowane założenia diety.

Wegańskie batoniki i sok z buraka

Ja sama stosowałam się przez długi okres czasu do diety paleolitycznej. Jadłam dużo jajek, tłustych mięs, kawę z olejem też piłam. Jednakże ja dbałam też o aspekt prozdrowotny diety. Zresztą sami widzicie, że na moim talerzu zawsze większość miejsca zajmują warzywa. Zauważyłam pozytywne aspekty diety Paleo i potrafiłam zmodyfikować dietę w taki sposób, żeby mi odpowiadała i nie niszczyła mi zdrowia. Robiłam badania krwi kilka dni temu. Okazało się, że profil lipidowy, cukier i hormony mam na właściwym poziomie.

Wegańskie taco z hummusem, awokado, warzywami i sezamem

Teraz podjełam wyzwanie miesięcznej diety roślinnej. Dla eksperymentu, dla zabawy, dla inspiracji oraz żeby się czegoś nauczyć. Zapisuję wszystko co jem w aplikacji. Kontroluje czy przyjmuję odpowiednią ilość białka oraz makro i mikroelementów. Póki co bawię się świetnie, gotuje dużo nowych rzeczy i odkrywam nowe rozwiązania w kuchni. Jestem typem osoby, który lubi diety alternatywne oraz restrykcje żywieniowe. Lubię wyłączać z diety jakieś produkty po to by poznać nowe smaki i poszerzyć horyzont. Fakt, że często zmieniam podejście do żywienia sprawia, że mam coraz większą wiedzę i doświadczenie z nowymi produktami. Dzięki temu potrafię zrobić coś z niczego.

Kiedy zażartowałam wśród znajomych, że teraz nie będę jadła mięsa parsknęli śmiechem i powiedzieli, że jestem co najmniej szalona, bo weganizm jest taki niezdrowy! Pominę fakt, że zajadali się wtedy chipsami i ciastkami :) Tak więc sami możecie osądzić która dieta jest bardziej niebezpieczna dla zdrowia

Oczywiście są kwestie, na które osoby na diecie roślinnej muszą zwrócić szczególną uwagę przy komponowaniu diety, ale o tym w kolejnym poście.


You may also like

Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.