Dzisiejszy tekst powstał ze specjalną dedykacją dla mojej mamy. Postanowiła ona ostatnio, że cała rodzinna powinna przejść na dietę, ale nie...

Jak schudnąć całą rodziną? Podstawowe zasady

/
3 Comments
Dzisiejszy tekst powstał ze specjalną dedykacją dla mojej mamy. Postanowiła ona ostatnio, że cała rodzinna powinna przejść na dietę, ale nie ma zielonego pojęcia jak to zrobić. Jak przekonać wszystkich do zmiany diety oraz jakie nawyki warto wprowadzić do życia?



1. Wyrzućcie z domu słodycze i niezdrowe przekąski

Ta zasada świetnie sprawdzi się w moim rodzinnym domu. Zakupy robi się dwa razy w tygodniu, bo do sklepu jest dosyć daleko. Jeśli tata kupi czekoladę to będzie zjedzona. Jeśli w domu nie ma słodyczy, to nie można ich zjeść. Po co wystawiać na próbę swoją silną wolę? Najlepiej wyrzucić z domu wszystkie słodycze, ciasteczka i cukiereczki.

2. Jedzcie regularnie posiłki 

Nie musicie jeść 5 posiłków dziennie. Jeśli wolicie jeść 3 lub 4 to jest to wasza decyzja. Ilość posiłków zależy od waszego rozkładu dnia i preferencji. Warto jednak jeść regularnie, żeby uniknąć podjadania i wieczornego napadu głodu. O tym ile posiłków dziennie powinno się spożywać przeczytasz TUTAJ.


3. Nie podjadajcie

Garść orzechów, batonik, kanapka albo ciasteczko. Wydaje się, że takie małe przekąski nie mają wpływu na naszą masę ciała. Jednak gdy podjadamy często nie tylko zjadamy dodatkowe kalorie, ale wywołujemy ciągły wzrost poziomu glukozy we krwi. Co za tym idzie, wciąż mamy ochotę jeść. Lepiej jest zjeść 4 solidne posiłki niż co chwilę podjadać i nie kontrolować ile tak naprawdę jemy.

4. Wybierajcie wartościowe produkty

Kiedy staramy się schudnąć, nie możemy się głodzić. Odchudzanie to długotrwały proces, który swoje podstawy powinien mieć w zmianie nawyków żywieniowych na całe życie. Żeby nie czuć się głodnym przez cały czas warto wybierać produkty, które są bogate w błonnik i mają dużą objętość w stosunku do wartości energetycznej. Takimi produktami są przede wszystkim warzywa, które możemy jeść niemalże bez ograniczeń. Poniżej znajduje się świetna grafika, która obrazuje o co mi chodzi. Oczywiście moglibyśmy zjeść garść żelek, ale czy będziemy syci na długo? Lepszym wyborem będzie duża sałatka z brokuła, która ma niewielką ilość kcal i o wiele więcej wartości odżywczych.

Na obrazku mamy porównanie tego jak wygląda 200 kcal w praktyce. Ty wybierasz czy wolisz zjeść talerz warzyw, czy szklankę coli.

4. Wspólnie przygotowujcie zdrowe posiłki

Warto zaangażować całą rodzinę do przygotowywania posiłków i uczenia się jak zdrowo gotować. Internet jest pełen przepisów na zdrowe dania. W sieci są setki blogów, z których można czerpać inspiracje. Znajdźcie przepis na zdrową pizzę i przygotujcie ją razem z sobotni wieczór. To świetny sposób na spędzenie miło czasu. Po za tym dobrze jest dzielić się obowiązkiem gotowania, żeby cała odpowiedzialność nie spadała na mamę :)

5. Wybierajcie mniejsze zło

Na początek radzę wam sięgać po mniejsze zło. Co mam na myśli? Wymieńcie niektóre potencjalnie tuczące produkty na zdrowsze zamienniki. Tutaj daję wam przykłady, które warto od zaraz wprowadzić w życie:

mąka pszenna -> mąka pełnoziarnista, mąka żytnia, mąka orkiszowa (najlepiej typ 2000)
chleb biały, chleb z marketu -> chleb żytni na zakwasie (o tym jak wybrać chleb TUTAJ)
makaron biały -> makaron pełnoziarnisty, makaron gryczany
słodycze -> owoce
tradycyjne frytki -> frytki z piekarnika, frytki z selera, frytki z batatów
płatki śniadaniowe -> owsianka, domowa granola
jogurty owocowe -> jogurt naturalny zmiksowany z owocami
cukier -> ksylitol, erytrol, stewia (więcej o zamiennikach cukru przeczytasz TUTAJ i TUTAJ)


6. Zamiast ciasta z kremem - ciasto z fasoli

U mnie w rodzinie zawsze na niedzielę piecze się ciasto, a nawet dwa. Umiejętności cukiernicze wyniosłam z domu, bo trenowałam co tydzień. Teraz piekę zupełnie inne ciasta - zdrowsze i moim zdaniem smaczniejsze. Zamiast ciasta z kremem, który ma w sobie cukier i margarynę możecie upiec brownie z batatów, muffiny czekoladowe czy muffiny z jabłkiem. Znowu, internet ma w sobie nieskończoną ilość przepisów na zdrowsze wersje ciasta. Tylko pamiętaj, żeby zjeść jeden kawałek, a nie całe ciasto! Podziel się z rodziną :)

7. Ruszcie tyłki z kanapy!

Wiem, że dla wielu z was będzie to najtrudniejsze zadanie. Aktywność fizyczna jest jednak niezwykle ważna jeśli pragniecie zrzucić kilka kilogramów. Może rodzinne spacery, wspólny wyjazd na basen chociaż raz w tygodniu, zajęcia fitness albo nordic walking? Opcji jest wiele. Tutaj najważniejsze są chęci.

8. Nie poddawajcie się zbyt szybko

Do odchudzania trzeba mieć trochę cierpliwości. Zastanówcie się najpierw przez ile lat pracowaliście na oponkę na brzuchu? Skoro tak długo zaniedbywaliście temat jedzenia nie możecie się spodziewać, że utrata kilogramów nastąpi w tydzień. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość i pracować na zdrową, szczupłą sylwetkę.

Jeśli macie pytania dotyczące diety, zadawajcie je w komentarzach. Odpowiem na nie w kolejnych wpisach :)


You may also like

3 komentarze:

  1. Bardzo cenne wskazówki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jednej osobie jest ciężko przejść na dietę. Wyobraź sobie taką sytuację, chcesz zdrowo się odżywiać, a tu nagle czujesz zapach frytek, bo ktoś w kuchni zaczął robi obiad. Ja tak miałam i wiem, że na diecie można wytrzymać góra tydzień. Gdy wyprowadziłam się do męża obiecałam sobie, że teraz będę zdrowo się odżywiać. Ale zaszłam w ciąże, później w drugą i nagle okazało się, że nie mogę sobie nigdzie ubrań kupić. Słyszałam o operacji żołądka, ale boję się bólu. Myślę nad założeniem balonu orbera. Chce zadbać o siebie, bo zaczynam mieć problemy ze zdrowiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu zdrowe jedzenie trzeba pokochac. Jesli zaczynasz gotować to co lubisz, pozamieniasz troche skladnikow na lepsze plus zmiejszysz porcje tak zebys sie najadala ale nie przejadala gwarantuje ze dieta będzie przyjemna i bezbolesna
      Ja tez gotuje dwa obiady bo tata nie zawsze jada to co ja a slodyczy w domu jest mnostwo bo tata je lubi a do tego warto je miec zeby dac cos na stół ale ja ich nie ruszam. Najważniejsza silna wola i to zebys nie miala tej zmiany jako strikte diety tylko zmiany swojego zycia na lepsze i zdrowsze. Tym bardziej jesli masz problemy ze zdrowiem.

      Usuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.