Masz już karnet na siłownię i nowe legginsy. Ekstra! Czas najwyższy, żeby pomyśleć o suplementach, które sprawią, że staniesz się silny jak ...

Chodzę na siłownię. Czy muszę pić odżywkę białkową?

/
6 Comments
Masz już karnet na siłownię i nowe legginsy. Ekstra! Czas najwyższy, żeby pomyśleć o suplementach, które sprawią, że staniesz się silny jak Pudzian.

Odżywka białkowa jest jednym z najbardziej popularnych suplementów diety wśród osób aktywnych fizycznie. Czy trenując 3-5 razy w tygodniu musisz pić odżywkę białkową?

Oczywiście, że nie musisz. Możesz, ale nie musisz

Odżywka białkowa to zamiennik jedzenia. Proszek, z którego powstają szejki nie zawiera w sobie nic magicznego, poza białkiem. Takie białko znajdziesz również w mięsie, jajkach, rybach oraz nabiale.

Białko jest jednym z trzech makroskładników i jest ono niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu oraz budowania mięśni. Zapotrzebowanie na białko dla osoby, która nie trenuje, wynosi ok 1 g/kg masy ciała. Natomiast osoby aktywne fizycznie oraz sportowcy potrzebują więcej białka, bo od 1,5 do 2,8 g/kg masy ciała.


Jakie jest Twoje zapotrzebowanie na białko?

Przyjmijmy, że ważysz 60 kg i trenujesz 4 razy w tygodniu. 60 x 1,5 daje nam 90 g białka na dobę. 

Wystarczy zjeść 3 jajka, 200 g piersi z kurczaka oraz 200 g twarogu, żeby dostarczyć sobie 90 g białka z pożywieniem. Moim zdaniem nie ma w tym nic trudnego.

Gdzie szukać białka?

Najlepszym źródłem białka jest oczywiście mięso, ryby oraz jajka. Dobrym źródłem są także produkty mleczne np. twarogi, sery i jogurty. Białko znajdziemy także w produktach roślinnych tj. rośliny strączkowe, ale jest to białko niepełnowartościowe. Dlatego wegetarianie i weganie muszą odpowiednio komponować posiłki, żeby dostarczyć wszystkich aminokwasów egzogennych.

Czy stosowanie odżywki białkowej ma sens?

Stosowanie odżywki białkowej jest jak najbardziej uzasadnione u zawodowych sportowców. Mają oni o wiele większe zapotrzebowanie na białko i często nie są w stanie dostarczyć sobie tego makroskładnika z jedzenia. Białko z odżywki szybciej się wchłania, co jest dużą zaletą dla sportowców.

Jeśli trenujesz rekreacyjnie, kilka razy w tygodniu, nie musisz pić odżywki białkowej. Ja osobiście wolę jedzenie niż koncentrat białka w proszku. Po za tym jestem bardzo wyczulona na obecność słodzików i żadna odżywka mi nie smakuje.

Odżywka białkowa jest wygodna, kiedy nie mamy możliwości przygotować sobie posiłku. Jestem zdania, że nie powinno się zastępować całego białka w diecie odżywką. Należy pamiętać, że mięso, jajka oraz nabiał mają ważne dla nas witaminy oraz składniki mineralne. Odżywki ich nie posiadają.

Podsumowując - odżywki nie są koniecznością. Jeśli nie jesteś w stanie zaspokoić swojego zapotrzebowania na białko jedzeniem, możesz uzupełnić dietę odżywką. Jeśli wiesz, że nie będziesz mieć czasu i możliwości zjedzenia posiłku po treningu, możesz wypić odżywkę. Lepiej jest jednak czerpać białko z jedzenia.


You may also like

6 komentarzy:

  1. Super wiedza podana w prosty dobitnie sposób. Próbuję przekazać żonie tą wiedzę ale jest odporna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! :)
      Może niech zajrzy od czasu do czasu na mojego bloga :P

      Usuń
  2. W przypadku treningu na siłowni odżywka białkowa jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Jeśli chcemy zbudować masę mięśniową, to białko jest nam niezbędne. Z drugiej strony czasem trudno jest dostarczyć je w formie produktów spożywczych. Jeden shake proteinowy zawiera średnio 30 g białka co jest idealnym uzupełnieniem diety. Nigdy jednak nie należy czynić z takiej odżywki głównego źródła białka:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dla mnie odżywka białkowa to doskonałe uzupełnienie diety. W przypadku budowy masy potrzebujemy sporo białka. A nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiednie ilości w tradycyjnych produktach!

    OdpowiedzUsuń
  4. Odżywka białkowa na pewno powinna się znaleźć w menu każdego trenującego. Niemniej jednak nie można zapominać i innych źródłach białka jak choćby wątróbka drobiowa. Dieta musi być przede wszystkim zróżnicowana. Wtedy staje się jeszcze bardziej efektywna.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chodząc na siłownie należy wyposażyć się przede wszystkim w motywację. Bez niej raczej nie osiągniemy efektów. Jeszcze niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak istotna jest psychologia jeśli chodzi o cały proces treningowy. Tak więc odżywka białkowa, jakkolwiek pomocna, to jeszcze nie wszystko:)

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.