Jajka to najbardziej odżywczy pokarm na świecie. W dodatku są pyszne, łatwe w przyrządzeniu i mają milion zastosowań. Jajka mają też bardzo ...

Jajka i cholesterol - ile jajek możesz bezpiecznie jeść?

/
4 Comments
Jajka to najbardziej odżywczy pokarm na świecie. W dodatku są pyszne, łatwe w przyrządzeniu i mają milion zastosowań. Jajka mają też bardzo dużo cholesterolu. Czy powinniśmy więc ograniczać ich spożycie?


Jajko zawiera wszystkie potrzebne składniki do rozwoju komórki, z której później  może powstać kurczaczek. Jest zatem bogate w pełnowartościowe białko, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, składniki mineralne i... cholesterol. Jedno jajko zawiera 186 mg cholesterolu, co odpowiada 62% rekomendowanego dziennego spożycia cholesterolu. Wydawałoby się, że zjadając więcej niż jedno jajko dziennie narażamy się na choroby serca i zawał. Ale czy na pewno?

Jajka zyskały złą reputację, ze względu na wysoką zawartość cholesterolu w żółtku. Powszechnie uważa się, że cholesterol który zjadamy powoduje wzrost poziomu cholesterolu we krwi i prowadzi tym samym to poważnych chorób serca. 

Okazuje się, że to nie jest takie proste. Pozwól, że wyjaśnię Ci jak to działa.

Po co nam cholesterol?

Cholesterol jawi się nam jako straszne słowo. Wywołuje negatywne emocje i źle się kojarzy. Kiedy słyszymy cholesterol - myślimy śmierć i zawał serca.

Tymczasem cholesterol to bardzo ważny element naszego ciała. To jednostka strukturalna, która występuje w każdej błonie komórkowej naszego organizmu. Cholesterol jest używany do tworzenie hormonów steroidowych tj. testosteron, estrogeny czy kortyzol. Nie istnielibyśmy bez cholesterolu. 

Nasz organizm nie może sobie pozwolić na braki cholesterolu. Jeśli nie dostarczamy go w diecie, nasza wątroba sama go wyprodukuje.

Im więcej cholesterolu spożywamy, tym mniej cholesterolu produkuje nasza wątroba.


Co się dzieje, gdy spożywamy dużo całych jajek?

Przez długi czas zalecano nam, żeby ograniczyć spożycie jajek do 2-6 na tydzień. Jednakże nie ma żadnych naukowych badań popierających te zalecenia.

Na szczęście są wiarygodne badania przeprowadzone na reprezentatywnej grupie osób, które mówią, że spożycie dużej ilości jajek nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie.

W tych badaniach ludzie zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna z nich spożywała 1-3 jajka dziennie. Druga natomiast jadła substytut jajek. Następnie byli oni monitorowani przez badaczy przez określony czas.  

Jakie były wyniki badań?
  • We wszystkich przypadkach poziom całkowitego i "złego" cholesterolu się nie zmienił
  • Jajka spowodowały wzrost "dobrego" cholesterolu
  • Spożycie 3 jajek dziennie jest bezpieczne dla zdrowia


Zalety spożywania jajek

Jajka to nie tylko cholesterol. Zawierają one pełnowartościowe białko, które ma idealny profil aminokwasowy. 

Są bogate w luteinę i zeaksantynę, przeciwutleniacze chroniące wzrok i zapobiegające chorobom oczu.

Zawierają cholinę, czyli substancję witaminopodobną, która jest niezbędna do wzrostu, budowania komórek oraz prawidłowego funkcjonowania.

Jajka to również bogate źródło witaminy A, E, D i K oraz B2 i B12, kwasu pantotenowego i składników mineralnych: fosforu, potasu, wapnia, żelaza, magnezu.

Nawet JEŚLI jajka mają niewielki wpływ na wzrost poziomu cholesterolu (choć nie mają), warto je jeść. Poza tym są pyszne i można je przyrządzić na milion sposobów.

Ile jajek można jeść?

Niestety nie ma badań, które wskazywałyby ile jajek dziennie to już przesada. Wiadomo, że 3 jajka dziennie nie wywołają u Ciebie zatkania tętnic i zawału serca. 

Jaj jem 20-40 jajek tygodniowo i czuję się świetnie. To dla mnie najlepsze źródło pełnowartościowego białka.

Trzeba tylko pamiętać, że ważne jest źródło, z którego kupujemy jajka. Jajka kupione w markecie, z chowu klatkowego, nie są najlepszym wyborem. Karmione są one zbożową paszą i antybiotykami, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie. Ja mam jajka od kur, które hoduje moja mama. Te kury mają okazję dowiedzieć się co to trwa i słońce. Ostatnio jem tyle jajek, że mama nie nadąża z ich zbieraniem ;)

Podsumowując, jajka z dobrego źródła to najlepszy pokarm na tej planecie. Nie należy bać się cholesterolu zawartego w ich żółtku. Lepiej będzie, jeśli ograniczymy spożywanie słodyczy, cukru, tłuszczów trans i fastfoodów.

Źródła:
http://jn.nutrition.org/content/138/2/272.long
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22037012
http://atvb.ahajournals.org/content/16/10/1222.long
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2904713/
http://authoritynutrition.com/how-many-eggs-should-you-eat/


You may also like

4 komentarze:

  1. No tak, tylko że nie każdy ma dostęp do jajek ze wsi i musi ograniczyć się do tych z supermarketu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama mieszkam w mieście i moje jajka wędrują do mnie aż 600 km ;) Zawsze można poszukać targu, gdzie starsze panie handlują własnymi jajkami. Ewentualnie wybierać w supermarkecie jajka z wolnego wybiegu.

      Usuń
  2. Z czego 1 jajko ma koło 185 mg cholesterolu, dzienne zapotrzebowanie to 300mg. jedząc ok 3 jajek dziennie dostarczasz 2 razy więcej, pozdrowienia dla Twojego układu krążenia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój układ krążenia ma się świetnie ;) wiem ze moje teksty sa długie i zbyt mądre, ale radzę przeczytać całość zanim zacznie się dyskutować ;)

      Usuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.