Do tej pory byłam przeciwniczką diet eliminacyjnych. Wierzyłam, że nasza dieta musi zawierać wszystkie produkty w zbilansowanych proporcjach...

Dieta Paleolityczna

/
12 Comments
Do tej pory byłam przeciwniczką diet eliminacyjnych. Wierzyłam, że nasza dieta musi zawierać wszystkie produkty w zbilansowanych proporcjach. Po cichu śmiałam się z osób, które nie jedzą glutenu albo nabiału. Do czasu, aż nie poznałam diety paleolitycznej.



Kilka słów o genezie

Przez dwa miliony lat nasi przodkowie byli łowcami-zbieraczami. W dużym uproszczeniu: jedli to, co upolowali albo zerwali z drzewa. Byli silni i zdrowi. Fakt, żyli krócej, ale tylko dlatego, że padali ofiarą dzikich zwierząt. Około 10 tysięcy lat temu nastąpiła rewolucja neolityczna. Rewolucja, ponieważ na świat zawitało rolnictwo. Nigdy wcześniej ludzie nie jedli zbóż, mąki ani kasz. Jedni uważają pojawienie się rolnictwa za błogosławieństwo, ze względu na wzrost dostępności jedzenia. Inni natimiast za przekleństwo, bo pojawiły się nowe choroby i problemy ze zdrowiem.

Skąd pomysł na dietę paleolityczną?

Współcześni badacze zastanawiają się skąd tyle chorób, problemów z jelitami i alergii. Większość jest zdania, że wszystkiemu winne są zboża i żywność przetworzona. Przez 10 tysięcy lat nasz organizm nie zdążył się ewolucyjnie przystosować do zmiany sposobu odżywiania. Żeby wrócić do dawnej formy i świetnego zdrowia trzeba iść za przykładem przodków i wrócić do korzeni.


Na czym polega dieta paleolityczna?

Podstawową zasadą diety paleo jest rezygnacja z produktów przetworzonych i samodzielne przygotowywanie swoich posiłków.

Dieta paleo wyklucza:

  • Zboża (pszenicę, żyto, owies, orkisz, wszystkie kasze i ryż)
  • Produkty mleczne
  • Cukier rafinowany
  • Rośliny strączkowe


Co w takim razie można jeść?!

Dieta paleo opiera się na mięsie, jajach, rybach oraz warzywach. W mniejszej ilości można jeść owoce, orzechy i nasiona. Ten sposób żywienia jest wysokoenergetyczny. Pozwala dostarczyć wszystkie niezbędne składniki odżywcze, jakich potrzebuje nasz organizm.


Jakie korzyści przynosi paleo?

To nie jest chwilowa dieta, dzięki której stracicie 10 kilogramów (choć stosując się do jej zasad
można stracić na wadze). Dieta paleo to styl życia. Nasz genom nie zmienił się od czasów rewolucji neolitycznej. Nasze ciało nie zdążyło się zaadaptować do opierania swojego żywienia na zbożach. Brak tego przystosowania skutkuje pojawieniem się chorób cywilizacyjnych tj. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, a przede wszystkim - otyłość. Rezygnacja ze zbóż i nabiału uzdrawia nasze jelita, które drażnione są przez białka takie jak gluten.

Jakich korzyści można się spodziewać będąc na diecie paleo?

  • Spadku wagi
  • Wzrostu poziomu energii i pozbyciu się chronicznego zmęczenia
  • Sytości i stabilizacji poziomu glukozy we krwi
  • Ograniczenia alergii pokarmowych
  • Pozbycia się problemów z trawieniem i jelitami

Zrób eksperyment

Nigdy nie uwierzę że coś działa, jeśli nie przekonam się na własnej skórze. Po lekturze książki Robba Wolfa "Paleo dieta" (którą gorąco polecam, jeśli myślisz o paleo) postanowiłam dać jej szansę na miesiąc. Miesiąc bez gluten i nabiału to dla mnie ogromne wyzwanie. Ale czym jest miesiąc w porównaniu do całego mojego życia? ;) Paleo jest dla mnie logicznym rozwiązaniem. Może akurat okaże się strzałem w dziesiątkę i zrewolucjonizuje moje życie? Ty też możesz spróbować i przekonać się jak paleo wpływa na Twoje ciało.


You may also like

12 komentarzy:

  1. Hej, bardzo zaciekawiłaś mnie tą dietą i chętnie przeczytałabym książkę o której wspominasz niestety nie mogę znaleźć jej nigdzie w internecie mogłabyś mi coś podpowiedzieć, czy jest ona dostępna tylko w księgarniach? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zamówiłam ją sobie na stronie empiku :) Książka jest świetna, POLECAM

      Usuń
  2. Znajdą się gdzieś jakieś ciekawe przepisy ?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziś wrzucę jadłospis z przepisami na cały tydzień ;)

      Usuń
  3. Bardzo ciekawa dieta...ale potrzebuję podobnej próby niestety, bo zarlok ze mnie okrutny.
    Chętnie skorzystam również z lektury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się bardzo najadam, a też jestem żarłokiem :P

      Usuń
  4. Bardzo ciekawa jest koncepcja tej diety. Może kiedyś się zdecyduję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się długo zbierałam na odwagę, ale nie żałuje, że spróbowałam! :)

      Usuń
  5. Do regeneracji glikogenu w mięśniach potrzeba węglowodanów. Z czego w związku z tym czerpią mięśnie na tej diecie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wszystko zależy dla kogo przeznaczona jest dieta. Dieta Paleo nie jest z założenia nisko węglowodanowa. Owoce, bataty, ziemniaki to też źródło węglowodanów. Jeśli ktoś bardzo intensywnie uprawia sport można też spróbować diety Samuraja. To dieta paleo wzbogacona o bezglutenowe źródła węglowodanów tj. kasza jaglana, gryczana, ryż, komosa ryżowa. Wszystko trzeba dopasować do potrzeb :)

      Usuń
  6. Mój Boże, nazywasz się tak samo jak moja świętej pamięci babcia! Dla mnie to znak i potwierdzenie, że to dla mnie dieta idealna!�� pozdrawiam serdecznie ☺

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Czy przy wcześnie stwierdzonej cukrzycy i otyłości akurat ta dieta będzie odpowiednia ? będę bardzo wdzięczna za szybką odpowiedz .Serdecznie pozdrawiam Grażyna.

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.